Як посилити безпеку зберігання даних? Питання, що не лише не втрачає актуальність, а набуває все більшого значення: загроз стає більше, а хакери — ще досвідченішими. Проте й інформаційна просвіта серед користувачів зростає, до чого ми також активно долучаємось.
Для того щоб зосередити увагу на важливості захисту даних, обговорили тему безпеки з Євгеном Деркачем, директором компанії CiFrame. На шляху партнера траплялося чимало факапів, які зокрема допомогли вивести формули посилення захисту інформації. З досвіду експерта ви дізнаєтесь більше про те, чому хмари — не панацея, якщо не дотримуватись заходів безпеки, та як розподіляється відповідальність за збереження даних між хмарним провайдером і користувачем.
- Компанія CiFrame спеціалізується на індивідуальних інтеграціях CRM-систем, сайтів та інших хмарних сервісів між собою.
- 3 Tucha є партнерами вже 3-4 роки.
- Для клієнтів CiFrame хмари — це операційна діяльність бізнесу. Команда партнера там з боку автоматизації.
- Євгене, які найголовніші виклики щодо безпеки даних зустрічаються Вам сьогодні?
Серед головних викликів — непланові навантаження, збереження доступів до інформації та самої інформації.
- Яка роль хмар у посиленні захисту інформації?
Як на мене, хмари — це безпечне централізоване управління даними та швидке оновлення інформації. Але не забуваймо, що хмари — це передусім про відповідальне ставлення до захисту інформації та збереження даних загалом. Якщо у вас один і той самий пароль до всіх сервісів, то ніяка хмара вам нічим не допоможе.
- Як розподіляється відповідальність за збереження даних між хмарним провайдером і користувачем?
Ми є інтеграторами. Ми налаштовуємо автоматизації різних сервісів і платформ між собою. Наприклад, інтегруємо сайти та CRM-системи. І виходить, що в нашій практиці це дві моделі.
Якщо ми говоримо про CRM-системи, то вся відповідальність за збереження інформації як такої знаходиться на боці самого сервісу, що знаходиться у хмарі. Користувачу залишається тільки слідкувати за правильним збереженням доступів до сервісу.
Якщо ми говоримо про сайти, то власник бізнесу більше залучений до розуміння того, що відбувається у хмарі, і відповідальність за збереження даних вже є більшою на боці самого бізнесу.
- Які конкретні кроки Ви рекомендуєте робити клієнтам для посилення захисту даних у хмарах?
Рекомендую не використовувати прості паролі. Налаштовувати двофакторну авторизацію, де це можливо. Використовувати різні паролі в різних сервісах, а після завершення робіт виконавцем якогось завдання або співпраці з кимось із працівників змінювати доступи авторизації.
Для захисту даних CiFrame впроваджує в роботу свого бізнесу низку практик, серед яких:
- Регулярне створення та зберігання бекапів.
- Додаткові повні знімки кожного диска сервера (snapshots).
- Створення складних паролів та зберігання їх за допомогою спеціальних інструментів.
- Встановлення антивірусних систем.
- Використання виключно ліцензійного програмного забезпечення.
- Контроль доступів співробітників до даних.
- Чи пам’ятаєте Ви свій перший досвід роботи у хмарах? Яким було перше враження?
Перший досвід, який мені запам'ятався, йде з часів розквіту дорвеїв, коли для того, щоб піднятись в пошукових системах, треба було зробити сторінку з ключовими словами і проспамити її на інших сайтах, які приймають коментарі. Для мене було відкриттям те, скільки форм коментарів на той час приймали і виконували JavaScript. Це вже пізніше я дізнався, що то називається XSS-вразливість.
- Про які речі Ви не подумали та що не врахували при переході у хмари? Що, навпаки, перевищило Ваші очікування?
Якщо бізнес думає, що все врахував, — це помилка. Потрібен постійний аудіт зі збереження критичних зон бізнесу, і це не тільки про хмари.
- Чи були на Вашому досвіді факапи, пов’язані з роботою у хмарах? Які саме та як Ви з ними впорались?
Так, на жаль, і багато факапів. Але це ціна досвіду. В мене, мабуть, немає питань, пов'язаних з безпекою, з якими би я не зіштовхувався. Були і DDoS-атаки, і злами, і працівники-шпіони, і фішингові сайти, і зникнення (та навіть, на жаль, смерть) відповідальних за критичну інфраструктуру працівників, і багато чого іншого. Як впорався? Погано, але не впевнений, що можна було набагато краще.
Безпека — це процес. Не варто думати, що одноразовий підхід до цього питання вирішить всі проблеми з безпекою. Тому рекомендацією також буде робити системний періодичний аудит питань безпеки. Вдосконалюватись можна нескінченно — це питання ресурсів
Ще більше порад для посилення захисту інформації шукайте в нашій статті у блозі, а також на сторінці в Instagram у форматі експертних відео. Головне — впроваджуйте рекомендації в роботу комплексно та діліться ними зі співробітниками, адже збереження даних є задачею кожного фахівця. Чекаємо на вас у Tucha для того, щоб посилити захист програм і даних завдяки хостингу їх у хмарах!
Дякуємо Євгену за те, що щиро поділився як досвідом факапів, так і порадами, які впроваджує у свою роботу команда CiFrame. Нехай дані компанії завжди будуть під надійним захистом.