Все про безпеку даних: як захистити бізнес у новій цифровій реальності
- Головна
- Блог
- Хмари для бізнесу
- Все про безпеку даних: як захистити бізнес у новій цифровій реальності
Що буде з бізнесом, якщо дані зникнуть або потраплять до рук зловмисників? Це питання принаймні раз ставив собі кожен підприємець. І хоча здається, що дані захищені, реальність часто доводить інше. Щодня ми чуємо про витоки даних, злами серверів або несподівані збої, які можуть нашкодити користувачам чи паралізувати роботу цілих компаній.
У цій статті ми поділилися досвідом партнерів Tucha — експертів, які допомогли десяткам компаній захистити дані та продовжити роботу навіть у складні часи. Ви дізнаєтеся, як хмари змінюють підходи до безпеки даних і чому вклад користувачів у захист інформації є не менш важливим, ніж вибір надійного хмарного провайдера.
Безпека — найголовніше. Це пріоритет для всіх компаній
Сергій Басов, технічний директор ТОВ «ТСПС»
За досвідом усіх партнерів Tucha, які знаються на темі захисту даних, сучасні компанії стикаються з численними загрозами. Головними серед них є:
- кібератаки, сканування портів і злами облікових записів;
- віруси та шкідливе програмне забезпечення;
- фішинг, спам-розсилки;
- витоки конфіденційної інформації та технічні збої;
- використання бекдорів (ред. — шкідливого ПЗ, що дозволяє обійти автентифікацію та захисні механізми);
- людські помилки, як-от випадкове видалення інформації та багато інших.
Володимир Басистий, головний ІТ-фахівець Sysadmin.ua, підкреслює, що в його компанії стикаються практично з усіма можливими викликами: від банального фішингу, спам-розсилок до найнятих білих хакерів, які проводять внутрішній аудит в компаніях.
Та однією з найбільших загроз для безпеки даних є людський чинник. Співробітники, які необачно діють або недооцінюють ризики, часто створюють значні проблеми для компанії. Вони можуть випадково або навмисно розкрити конфіденційну інформацію, завантажити небажане програмне забезпечення чи поставити ненадійний пароль. Необачність і необізнаність працівників — це справжній виклик, який доповнює й без того широкий спектр технічних загроз.
Найбільші загрози для безпеки даних — це не тільки технічні атаки чи хакери, а й людський чинник і брак обізнаності. Це підкреслює важливість комплексного підходу до кібербезпеки: впровадження надійних технологій і підвищення цифрової грамотності співробітників.
Сьогодні хмарні технології стають важливою частиною стратегії захисту даних і посідають чи не найголовнішу роль у веденні бізнесу. Насамперед вони надають:
- можливість посилити безпеку інформації завдяки її віддаленому розміщенню;
- додаткові інструменти захисту даних на вибір;
- постійний моніторинг стану системи;
- якісну технічну підтримку.
Однією з головних переваг хмар є можливість дублювання даних, що дозволяє компаніям зберігати важливу інформацію навіть у форс-мажорних ситуаціях. «Завдяки цьому дані можна відновити потрібні документи або бази даних будь-коли і в будь-який момент», — ділиться досвідом Олена Шаталіна, керівниця відділу продажів групи компаній Fort.Group.
Алла Лісневська, керівниця відділу автоматизації бізнесу компанії «Мікросистема», зазначає, що є два типи клієнтів: ті, хто вже використовує хмарні технології, і ті, хто надає перевагу фізичним серверам. У порівнянні з фізичними серверами, хмарні рішення мають значно менше вимог до обслуговування. Якщо локальні сервери потребують постійного супроводу, наявності серверного обладнання, безперебійної подачі електроенергії тощо, із хмарами всі ці питання вирішує провайдер. Це дозволяє бізнесу зосередитися на своїх основних задачах.
Водночас використання локальних серверів у сучасних умовах залишається ризикованим. Олена Чухрій, керівниця відділу продажів компанії Астер-Консалтинг, підтверджує, що форс-мажорні обставини, як-от перебої з електроенергією, затоплення чи навіть ракетні обстріли, можуть призвести до втрати інформації. Хмарні рішення стають надійною альтернативою, що допомагає зберігати дані в безпеці незалежно від зовнішніх факторів.
Хмарні рішення допомагають не лише додатково захистити інформацію, знизити ризики витоку чи втрати даних, а й створити умови для гнучкої та ефективної роботи компанії.
Всі експерти підкреслюють, що розподіл зон відповідальності між провайдером і користувачем — ключ до належної безпеки даних, тому обов’язки кожної зі сторін мають бути чітко визначені. Провайдер забезпечує стабільну роботу фізичної інфраструктури, віртуального середовища та обладнання. Натомість клієнт відповідає за налаштування доступів, дотримання конфіденційності облікових даних, навчання співробітників і дотримання правил безпечної роботи з інформацією.
ІТ-фахівець Олександр Дєньгін додає, що обов’язки сторін залежать від типу хмарного сервісу та укладених домовленостей: «Хмарний провайдер розгортає віртуальний сервер, надає гарантії його роботи та можливість створювати резервні копії. Але коли користувач встановлює програми та дані на сервер, це вже належить до його зони відповідальності. Окремо варто згадати про конфіденційність даних — за замовчуванням провайдери надають гарантії нерозголошення».
Спільна відповідальність клієнта та провайдера є основою для належного захисту даних у хмарах. Кожна зі сторін має свої обов’язки, і лише завдяки їх дотриманню можна досягти високого рівня безпеки.
Захист даних у хмарах потребує комплексного підходу. Зважаючи на досвід експертів, підсумуємо основні рекомендації, які допоможуть власноруч посилити безпеку інформації та захистити її від втрат і витоків:
1. Регулярно створюйте резервні копії даних.
«Регулярне створення резервних копій — це один зі способів убезпечити себе від потенційних загроз. Пам’ятаю, як під час епідемії вірусу Petya один зі співробітників компанії, в якій я працював раніше, випадково завантажив цей вірус через електронний лист. 40% даних так і не вдалося відновити. Та якби регулярно створювались резервні копії файлів, вони допомогли б уникнути такої масштабної втрати даних»
Дмитро Сандула, системний адміністратор
2. Використовуйте складні паролі та регулярно змінюйте їх.
3. Контролюйте доступи співробітників до даних.
«Права на сервері — це дуже важлива тема. Уявімо, що в декількох базах працюють десять людей. Навіть якщо в них не буде адміністративних прав, але будуть однакові права до всіх папок, то будь-який користувач може заподіяти шкоду іншим учасникам. Це може статись як випадково, так і через незнання або під час спроб самостійно встановити щось на сервері»
Сергій Бархударьянц, системний адміністратор
4. Встановлюйте антивірусні системи.
5. Використовуйте ліцензійне програмне забезпечення.
«Неліцензійне програмне забезпечення — це таке, яке не має правильно активованого коду. Наприклад, для активації використовуються сторонні програми, які можуть містити віруси. Якщо йдеться, скажімо, про операційну систему, то вона, як наслідок, може працювати нестабільно або не отримувати автоматичні оновлення. Тому системні адміністратори наполегливо рекомендують клієнтам відмовлятися від неліцензійного програмного забезпечення»
Володимир Авраменко, системний адміністратор
Резервні копії, складні паролі, контроль доступів, використання ліцензійного ПЗ та зокрема антивірусних систем — усі ці кроки допомагають значно підвищити безпеку даних і мінімізувати ризики їх втрати.
Перехід у хмари, за словами більшості партнерів, став відкриттям нових можливостей, як-от швидке розгортання інфраструктури та можливість працювати з будь-якого пристрою в будь-який час. Проте процес перенесення роботи у хмари не завжди проходив гладко.
Про виклики
«Якщо бізнес думає, що все врахував, — це помилка. Потрібен постійний аудит зі збереження критичних зон бізнесу, і це не тільки про хмари», — підкреслює Євген Деркач, директор CiFrame.
Серед реальних викликів — DDoS-атаки, злами, фішингові сайти, працівники-шпіони. Проте, як зазначають експерти, правильний вибір провайдера допомагає мінімізувати ці ризики.
Про переваги хмар, які перевищили очікування
За досвідом партнерів Tucha, ключовими перевагами роботи у хмарах, які перевищили очікування, стали високий рівень гарантованої доступності послуг (SLA), зручний доступ до робочого середовища та швидке підключення до віддалених серверів.
Крім того, партнери зазначають: «Дуже гарним бонусом є співробітники компанії Tucha, які завжди готові допомогти».
Ті, хто вже працює у хмарах, відзначають їхню надійність у захисті даних, простоту масштабування та економію на обслуговуванні серверів. Та що ще переконує користувачів перейти у хмари?
- Допомога у посиленні безпеки.
«Безпека зберігання даних — це головний аргумент на користь хмар для клієнтів»
Сергій Басов, технічний директор ТОВ «ТСПС» - Економія фінансів.
- Мобільність і зручність роботи.
- Оперативна технічна підтримка.
- Гнучкість і просте масштабування ресурсів.
- Позитивний досвід партнерів Tucha.
«Найголовніший аргумент для переходу у хмари — це наш власний досвід»
Марина Бурданова, керівниця відділу продажів БВК-Софт
Завдяки надійності, економічності та зручності хмари стають оптимальним вибором для бізнесу. Але остаточне рішення часто приймається після того, як клієнти на власному досвіді переконаються у всіх їхніх перевагах.
Хмарні технології — це оптимальний вибір для бізнесу, який хоче додатково захистити дані, заощадити кошти та працювати з різних куточків світу. За досвідом партнерів Tucha, хмари вже довели свою користь у багатьох сферах. Та водночас важливо пам’ятати про особисту відповідальність за безпечну роботу з програмами та даними у хмарах.
Готові зробити свій бізнес ефективнішим? Звертайтеся до нас, і ми допоможемо знайти найкращі рішення для вашої задачі.