Повномасштабна війна стала випробуванням для всіх українських підприємців. Тому вкрай цінним є досвід партнерів, які знайшли нові підходи до роботи з клієнтами та продовжили діяльність. Одним з таких партнерів є Олександр Печерний, засновник компанії Інком Актів, що спеціалізується на аутсорсингу в галузях ІТ, бухгалтерського обліку та аудиту. Під час інтерв’ю Олександр розповів, як його команда переживала 2022 рік та з якими найбільшими викликами зіштовхнулася. Досвід партнера є влучним прикладом того, наскільки важливо зберігати в собі людські якості та цінності навіть у складні часи.
Через які етапи розвитку за 2022 рік пройшла компанія Інком Актів?
Перше, що відчули 24 лютого 2022 року, — це шок, розгубленість, нерозуміння того, як у цивілізованому світі можливі такі події. Але час показав, що можливо і не таке. Спочатку перевели колектив на віддалену роботу. Якщо хтось мав бажання виїхати за кордон (переважно це жіноча частина колективу), то наша компанія надавала можливість працювати і за кордоном. Але всі залишилися. Складно було увійти в колію, але, попри всі негаразди, ми налагодили роботу з усіма клієнтами. Дуже багато клієнтів не мали змоги оплачувати послуги на довоєнному рівні, тому ми завжди йшли назустріч, робили знижки, навіть впродовж декількох місяців надавали безоплатні послуги (особливо клієнтам, у яких постраждали склади та виробництва під час воєнних дій). Але це якраз і надало нашій компанії поштовх йти далі попри всі складнощі: поки ми потрібні клієнтам у такий важкий час — це означає, що ми таки щось робимо правильно і необхідне.
Поділіться головними викликами, які постали перед бізнесом та Вами особисто впродовж 2022-го року? Які з них були найскладнішими?
Дуже складно було спілкуватися з клієнтами, у яких виробничі потужності знаходилися під тимчасовою окупацією: що можна їм сказати, як допомогти? У мене досі немає відповіді на питання щодо того, як можна спокійно спілкуватися з людьми, у яких все вкрали — бізнес, квартири. Складно слухати історії про те, як дівчата у Гостомелі та Ірпені сиділи у підвалах…
Складно працювати з нашими органами влади. З огляду на ситуацію, яка відбувається в країні з електроенергією, ми не маємо можливості надсилати податкові накладні у вихідні або у позаробочий час. Це дуже болюче питання. Але якось вже пристосувалися, звикли.
Які конкретні кроки для продовження роботи виявилися найбільш дієвими для того, аби бізнес продовжив працювати далі?
Найбільш ефективним рішенням виявилася робота з кожним клієнтом окремо: для когось — надати знижку, для когось — просто приїхати, поговорити. Це надало можливість хоч і не вийти на довоєнні прибутки, але принаймні працювати в нуль. І клієнти це розуміють, бачать таке ставлення до них та обіцяють залишатись з нашою компанією, допоки вони нам не набриднуть (жартують так :).
Що принципово нового з’явилося в роботі компанії, порівнюючи з тим, як це було до повномасштабного вторгнення?
Принципово нового не з’явилось нічого. Усе вже було відпрацьовано у лайт-версії під час пандемії коронавірусу — віддалена робота, вільний графік тощо.
Поки ми потрібні клієнтам у такий важкий час — це означає, що ми таки щось робимо правильно і необхідне
Чи змінилися Ваші професійні ролі? Чи додалися нові обов’язки впродовж останнього року?
Професійних ролей не додалося. Щодо обов’язків — так, вони доповнилися після того, як мого партнера призвали до лав ЗСУ («страшний лейтенант», як він сам себе називає), всі його домовленості перейшли до мене. Було дуже складно не напартачити та всім клієнтам приділити увагу, щоб кожен з них думав: «О як! Я таки найулюбленіший клієнт».
Які особисті навички та якості допомагають Вам не опускати руки та рухатися далі?
Не зупинятися мені допомагає впертість. Якщо вже робиш щось, то треба йти до кінця, інакше не треба було і починати. Ну і почуття гумору: треба подавати підлеглим приклад того, що життя не зупинилось, що буде все добре, і доброму жарту завжди є місце в нашому житті.
Де зараз берете натхнення, сили та нові ідеї для роботи?
Наразі мене надихають дві сім'ї: одна — вдома, друга — на роботі. Складнощі зближують, і ставлення до колективу у форматі не «я начальник — ти дурень», а як до однієї великої сім’ї дуже допомагає бачити позитив кожен день.
Якщо вже робиш щось, то треба йти до кінця, інакше не треба було і починати
Чи змінився підхід компанії до залучення нових клієнтів і здійснення продажів?
Наша компанія від самого початку роботи не давала реклами ні в газетах, ні в інтернеті — усе розвивалося на «сарафанному радіо». Перші клієнти (які були особисто в мене ще з початку двохтисячних років) самі рекламували нашу компанію. Іноді доводилось відмовляти новим клієнтам, бо не вистачало часу: 2-3 нових проєкти одночасно дуже складно вести, тому іноді краще відмовитись від одного, ніж запороти всі.
Що від початку повномасштабного вторгнення змінилося у стратегії ведення бізнесу та який горизонт планування маєте наразі?
Складно планувати навіть на тиждень, не то що вести стратегічне планування. Наразі мета одна — вижити в цьому мінливому часі та зробити все можливе, щоб наблизити перемогу.
Яким вбачаєте майбутнє України після перемоги?
Буде дуже складно. Збудувати все зруйноване. Повернутись до мирного життя тим, хто знаходиться зараз на передовій, хто втратив близьких, хто загубив своє майно, роботу… Але я вірю, що все буде добре, що будемо будувати мирну європейську державу Україну. Тим паче, що ми загартовані сьогоденням.
Наразі мета одна — вижити в цьому мінливому часі та зробити все можливе, щоб наблизити перемогу
Дякуємо Олександру за бесіду, яка надихає не втрачати віри на краще та, попри все, рухатися далі. Як і наші партнери, Tucha продовжує працювати на користь українському бізнесу. Тому якщо потрібні надійні сервери для організації віддаленої роботи, звертайтеся.
Продовжуємо докладати зусиль на власному фронті для наближення перемоги!