З науково-виробничим підприємством «Логіка», що у місті Дрогобич, ми плідно співпрацюємо багато років поспіль. В умовах нової реальності мали нагоду особисто поспілкуватися з Романом Кошелюком — засновником, заступником директора, старшим інженером з інноваційних технологій. Обговорили, як пройшов минулий рік для компанії, з якими головними викликами вдалося успішно впоратися та що змінилося у бізнес-процесах за цей час. Про непохитну віру у нашу перемогу та світле майбутнє України, мотивацію не опускати руки і працювати — в інтерв’ю з партнером.
2022 рік став часом початку повномасштабної війни. Через які етапи розвитку за цей період пройшла Ваша компанія?
Впродовж минулого року не було ні яких етапів, а тим паче — розвитку. Було якесь доти незнане відчуття вивиху мозку від неможливості реальності. Була, як тепер стало розуміло, ілюзія, що то ніби ненадовго. Зробили окремий архів всього, що в офісі, на «кишеню». Ілюзія поступово стала розвіюватись. Архів періодично поновлюємо.
Стали звикати жити за графіком від Львівобленерго: вставати-там, працювати-там, лягати-там. А офіс та домівка у різних зонах — ще й можливості подвоюються. Жити за графіком таки позвикали: вчасно встати, вчасно прийти, вчасно піти, вчасно знов прийти, вчасно спати, щоб завтра знову було вчасно і не згаяти ті години. Ну й не запрацюватись би, щоб не проґавити комендантську годину, аби не стало непереливки. Тепер відвикаємо, це легше. Ото й усі етапи.
Розвиток, як такий, ніякий. Просто робота, та ж, що й до війни: її менше не стало, клієнти наші нікуди не повтікали, ми нікуди не поділись.
Поділіться головними викликами, які постали перед бізнесом та Вами особисто впродовж 2022-го року? Які з них були найскладнішими?
Головним викликом стало життя порціями по чотири години (світло є, його може не бути, світла нема). Бігаєш між домівкою та офісом і шляк тебе наглий трафляє, хай їм москалям грець. Хіба може руханки більше, що загалом корисно.
Також викликом було подолати побоювання, що не дамо собі ради у всіх напрямах, що ми їх маємо. Але якось обійшлося. З часом таки прийшла ідея, як би все можна було влаштувати. Про більшість із того, що робилось спеціалістами, які тепер на фронті боронять Україну, домовились із партнерами, та дещо змінили умови для клієнтів. Наразі ситуація доволі стабільна, даємо собі ради.
Які конкретні кроки для продовження роботи виявилися найбільш дієвими для того, аби бізнес продовжив працювати далі?
Серед найбільш дієвих рішень — робота віддалено. Перенесення програм і даних клієнта у хмару. Співпраця з партнерами.
Що принципово нового з’явилося в роботі компанії, порівнюючи з тим, як це було до повномасштабного вторгнення?
Ідея не теперішня, вона вже «з бородою», просто якось ні сіло ні впало рушило. Йдеться про думку модернізувати сервіс TuchaBackup від Tucha в такий спосіб, щоб вміст сховища не міг бути винищеним тим сервером, що з нього у те сховище TuchaBackup власне й архівуються дані (підступним вірусом, наприклад, шифрувальником, що завівся на тому сервері, чи ще казна-чим). Тепер сховище стає «розумним» чи, так би мовити, «активним», і воно само спроможне визбирувати архіви звідкіля йому сказано та коли сказано, керуючись відповідними масками файлів, зберігаючи задану йому кількість нових архівів за принципом сортування, за часом створення файлів чи за назвами файлів, прибираючи застарілий у разі успішного копіювання нового архіву. Оскільки робочий сервер сам більше не має доступу до сховища, а сховище само забирає архів, то робочий сервер й повинищувати там нічого не зможе.
Також важливим є те, що це не синхронізація, а саме копіювання за правилами, тобто не буде одним махом всі справні архіви замінено пошкодженими. Хоча технологія ще, можливо, на етапі доопрацювання, розпочинаємо пропонувати цей доволі приємний бонус нашим спільним із Tucha клієнтам.
Надихнули на такі думки декілька інцидентів, слава Богу, не фатальних, а колеги з Tucha підтримали ідею. Трохи нашої писанини для ясності, трохи їхньої для втілення, трохи експериментів — і ось такий файний бонус. Ще «полірується» думка, як би так стало, щоб клієнт взагалі сам налаштовував свій бонус: що, звідкіля та як (тобто щоб воно стало геть простим та відтак доступним для розуміння клієнтом самотужки).
Серед найбільш дієвих рішень для того, аби бізнес продовжив діяльність далі, — робота віддалено. Перенесення програм і даних клієнта у хмару. Співпраця з партнерами
Які особисті навички та якості допомагають Вам не опускати руки та рухатися далі?
Віра. Віримо у Перемогу України та цивілізованої світової спільноти, добра над злом, світла над середньовічною пітьмою. Довіряємо нашим ЗСУ. Також розумію, що ми повинні працювати, бо має жити економіка, тил. Кажу клієнтам, що майбутнє буде світлим, а люди натомість кажуть теплі слова.
Де зараз берете сили та нові ідеї для роботи?
Натхнення черпаю з довкілля. :-) Також беру приклад із нашого молодого директора Романа Нижника.
Як змінився підхід компанії до залучення нових клієнтів?
Методи здійснення продажів ніяк не змінилися. Давніші клієнти приводять нових, як і було раніше. Хтось спробував, і сподобалось йому щось із зробленого. Чи просто спілкування: хтось розповів комусь, люди зателефонували, ми пояснили, нас зрозуміли, сказали: «Зробіть нам таке також». Та й таке.
Як змінилися звернення від замовників до Вашої компанії, з якими задачами вони звертаються наразі?
Я б не сказав, що звернення від клієнтів якось змінились. Здебільшого це адміністрування переважно економічного ПЗ, також мережі, а також періодично перебудова чогось вже доволі старовинного із перетворенням на «все у хмарці, решта — доступ до неї». Так воно приблизно і залишилось. Може, співвідношення хитається туди-сюди, а так все те ж саме, чогось геть нового робити наразі не пропонують. Після Перемоги, скоріш за все, нового буде доволі, адже в ЄС облік ведеться за Міжнародними стандартами фінансової звітності (МСФЗ).
Яке значення для підтримки бізнесу сьогодні мають партнери? Чи змінилося воно?
Так, роль партнерів дещо змінилась. Співпраця з партнерами для нас стала важливішою, фактично необхідною, бо стало нереально все робити самим. Адже галузь ІТ — це обширна, розмаїта галузь, необхідні доволі широкі знання.
Співпраця з партнерами для нас стала важливішою, фактично необхідною, бо стало нереально все робити самим
Що від початку повномасштабного вторгнення змінилося у стратегії ведення бізнесу та який горизонт планування маєте наразі?
Грандіозного нічого не плануємо, просто працюємо. Не опускаємось, про всяк випадок, нижче суми на рахунку на податки на два місяці наперед. Ось так і змінилось.
Яким вбачаєте майбутнє України після перемоги?
Майбутнє вбачаємо світлим, звісно ж. Все буде Україна, добро переможе зло. Повернуться воїни з фронту, наші захисники, буде потреба у робочих місцях і буде підтримка від нашої Держави, буде море молодих бізнесів, величезна руханка, всім потрібна автоматизація. Буде все чудово, ба навіть ще краще.
Зі свого боку приєднуємось до слів нашого партнера, адже впевнені: неодмінно переможемо! А для цього маємо невпинно підтримувати справи, які наближають перемогу.
Щиро вдячні пану Роману за цікаву бесіду та партнерство, перевірене часом.
А Tucha продовжує працювати на користь клієнтам, тож якщо маєте задачі з перенесення програм і даних у хмару, розкажіть нам про них, і ми радо підберемо для вас рішення.